Category: Keibubapaan

Keibubapaan

Tips Anak Seronok dan Mudah Hafaz Doa Qunut

Assalamualaikum. Sepanjang cuti sekolah ni, saya telah merancang aktiviti-aktiviti yang perlu anak-anak ikuti. Antaranya ialah menghafaz Doa Qunut untuk kakak Insyirah. Memandangkan Doa Qunut kakak belum dapat kuasai lagi, saya mengharapkan cuti ini dia dapat ingat secara keseluruhan doa Qunut. Saya kongsikan beberapa tips yang mudah untuk diamalkan. Tips ini juga sangat sesuai dipraktikkan untuk […]

Keibubapaan

4 Aktiviti Yang Menarik dan Mudah dilakukan bersama Bayi

Assalamualaikum. Entry kali ni mama nak kongsikan 4 aktiviti yang menarik dan mudah dilakukan bersama bayi. Tidak memerlukan kos yang mahal dan sangat senang di dapati di dalam rumah.    1. permainan lampu suluh Berbaring bersama-sama bayi anda buat satu pertunjukan lampu atau cahaya kepadanya. gerakkan lampu suluh menjadi satu pergerakkan yang mengasyikkan bayi, pasti […]

Keibubapaan

Tips Supaya Mak Tak Marah Anak yang simple

Assalamualaikum   Siapa yang suka marah anak kan? tapi kadang-kadang sebagai manusia yang tidak lari dari melakukan kesalahan, kita sering memarahi anak kita walaupun kesalahan yang mereka lakukan tu takde lah berat sangat pun. Tapi tu lah kan, mudah sangat tergoda dengan hasutan syaitan. hish! tak kata kat orang lain, mama sendiri pun macam tu […]

Keibubapaan

50 tips Dr Fadillah Kamsah dalam membina keluarga bahagia

Keluarga bahagia idaman setiap insan yang ingin berkeluarga atau yang telah berkeluarga. Keluarga yang sakinah dan mawaddah yang diberkati Allah. sebab itu setiap kali berdoa kita akan berdoa dikurniakan keluarga bahagia kan? bila bercerita tentang keluarga bahagia ni, teringat lagu nasyid yang sering meniti di bibir, masa tu saya masih lagi diperingkat sekolah menengah… tapi […]

Keibubapaan

Tips Mendidik Anak Cara Rasulullah

    Anak-anak bagaikan kain putih yang suci, bersih tanpa secalit warna atau kekotoran. Menjadi tugas dan amanah  berat kepada ibu dan bapa mendidik anak menjadi anak yang soleh dan cemerlang dunia akhirat. Mendidik dan membesarkan anak bukan tugas mudah dan boleh dipandang ringan. mereka adalah generasi yang akan meneruskan tugas dan amanah yang dipikul […]

Keibubapaan Set Hamil VitaLea

Vitalea Bantu Tingkatkan Bacaan HB Ibu Hamil

TESTIMONI : VITALEA MENINGKATKAN BACAAN HB Assalamualaikum HB rendah adalah salah satu daripada masalah yang dialami oleh ibu yang hamil.. kebiasaannya , apabila berlaku masalah ini , ibu hamil perlu mengambil vitamin yang dibekalkan oleh pihak klinik tanpa berhenti, supaya bacaan HB kembali tinggi, saya dulu ada pengalaman ketika mengandungkan anak kedua, saya tak boleh nak […]

Keibubapaan Penyusuan

Perlukah air putih kepada bayi di bawah 6 bulan??

  Di dalam ilmu penyusuan susu khususnya kepada ibu-ibu muda, masih lagi ramai ibu-ibu yang keliru tentang pemberian air kosong/air putih kepada bayi mereka, khususnya bayi di bawah 6 bulan ke bawah. Mitos orang-orang lama mengatakan pemberian air kosong tidak memberikan apa-apa masalah perlulah dipertimbangkan, ada pandangan mengatakan perlu memberi air kepada bayi setiap kali […]

Back To Top